Monday, 2 January 2017

Bewegungsdurchschnitt 101

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Arten von U-Booten - Fast Attacks (SSNs) Es gibt 3 Arten von Fast-Attack-U-Booten in der U. S. Navy. Die älteste und bekannteste, berühmt von Tom Clancy in der Hunt for Red Oktober, ist die Los Angeles (688) - Klasse, die immer noch der Großteil unserer schnellen Angriff Flotte. - Wir haben 3 Seawolfs, riesige Kaltkrieg-U-Boote mit 8 Torpedorohre, die in der Lage sind, jeweils 50 Torpedos zu tragen. Diese sind sehr leistungsfähige Unterseeboote, aber kamen mit einem entsprechenden Preisschild, und mit dem Ende des Kalten Krieges, benötigte die Marine ein erschwinglicheres Unterseeboot. - Geben Sie die Virginia-Klasse, mit 10 von ihnen im Betrieb ab 2013, die Nutzung der Seawolf und noch innovativere Technologie. - Die ersten beiden Bilder sind die U-Boote der Los Angeles-Klasse. Beachten Sie, dass das obere linke Unterseeboot Segelflugzeuge hat, während das obere Recht nicht tut. Die Marine zog nach Bug Flugzeuge Vice-Segelflugzeuge während der Bau der Los Angeles-Klasse. Seawolf ist unten links und Virginia ist unten rechts. Beachten Sie die funky Form der Vorderseite des Segels, das ist so für hydrodynamische Zwecke, die Verringerung der Schleppwirkung durch das Wasser mit hoher Geschwindigkeit. Arten von U-Booten - Ballistic Missile Submarine (SSBN) Wir haben eine Art von ballistischen Raketen U-Boot heute - die Ohio-Klasse, manchmal auch als Trident-Klasse, weil es die Trident-Rakete trägt. 18 Ohio-Klasse U-Boote wurden gebaut, aber wir haben nur 14 SSBNs, weil 4 in SSGNs umgewandelt wurden (mehr dazu unten). - Jede SSBN kann 24 Raketen befördern, wobei jede Rakete mehrere Gefechtsköpfe trägt und jede Sekunde jeden Tages gibt es immer mehrere SSBNs auf See auf Alert-Patrouille, bereit, seine Raketen in einem Augenblick zu starten. Wenn die Leute von der nuklearen Triade sprechen, beziehen sie sich auf die Trias der nuklearen Startplattformen - Bomber, landbasierte ICBMs und SSBNs. - SSBNs sind die einzigen überlebenden Beine der Triade gegen einen feindlichen Angriff, weil niemand weiß, wo sie sind, wenn sie auf See sind, nicht einmal unsere eigene Marine. Arten von Unterseebooten - gelenktes Raketen-Unterseeboot (SSGN) Das SSGN ist eine Variante der Ohio Klasse SSBN, modifiziert, um Tomahawk-Raketen anstelle von kernspitzengepanzerten ballistischen Raketen zu tragen und auch modifiziert, um bis zu 4 Züge von Navy SEALs zu tragen. - Mit START-Nuklearsprengkopf-Beschränkungen hatte die Marine vier zusätzliche Trident-U-Boote, und ließ sie dann mit 20 Jahren des Lebens verlassen, die Marine modifizierte sie stattdessen und verwandelte sie in spezielle Kriegsführungsplattformen. - 22 der 24 Raketenröhren werden modifiziert, um Tomahawk-Raketen in 7-Pack-Raketenwerfern zu transportieren, wobei die 2 verbleibenden Röhren in Zugangsstämme zu Trockenen Deckschutzplätzen (DDS) umgebaut werden, wenn sie am U-Boot-Raketendeck befestigt sind. Jeder DDS ist in der Lage, ein SEAL Delivery Vehicle (SDV), ein 4-Personen-Min-Sub zu tragen. Thema 2: Layout - Im Inneren des U-Bootes Willkommen zum zweiten Thema des Unterseebootes 101, wo Irsquoll Sie in die U. S. Navys nuklear angetriebene U-Boote führt. Ich beginne mit einem einfachen Überblick. Alle U-Boote haben 3 Fächer. Von Bogen zu Heck sind sie: - Operationen (oder Vorwärts) Fach - Reaktorabteil - Maschinenraum Zusätzlich haben die Ohio Klasse (Trident) U-Boote (SSBNs und SSGNs) auch ein Raketenfach zwischen dem Betriebs-Fach und dem Reaktor-Fach. - Innerhalb jeder Abteilung gibt es Räume wie den Kontrollraum, Torpedoraum, Anlegeplatz oder Hilfsmaschinenraum, oder manchmal ist ein Raum einfach als Niveau bezeichnet: - Maschinenraum untere Ebene - Raketenfach 2 Fach oder Ebene, beginnen wir mit dem Raum in der Oberseite der U-Boote Sail, die so genannte Bridge-Cockpit, oder einfach die Brücke. Im Inneren des U-Bootes - Die Brücke Auf der Oberseite des Segels oder des conning Aufsatzes für Sie WWII Arten, ist die Brücke, wo das U-Boot von gesteuert wird, wenn sein auf der Oberfläche. Der Offizier des Decks oder der Kapitän, abhängig davon, wie empfindlich die Evolution ist, gibt Befehle vom Brückenkockpit, wie Sie auf dem Bild sehen können. Allerdings, wenn das Wetter ist wirklich schlecht, wie wenn Wellen über die Oberseite des Segels brechen, wird die Uhr manchmal unter-Deck bewegt und das U-Boot wird vom Kontrollraum gesteuert, wie es ist, wenn das U-Boot untergetaucht ist. Leider sind Sie dann begrenzt, was Sie durch die Periskope sehen können. Aber an diesem Punkt haben Sie die Uhr unter dem Deck, weil das Wetter so schlecht ist, die Sicht von der Brücke hat sich verschlechtert, um den Punkt, den Sie nicht sehen können viel von der Brücke sowieso. Innerhalb des Submarine - Operations Compartment Das Operations Compartment, wie der Name schon sagt, ist der Herzschlag des U-Bootes und kann in acht Hauptbereiche aufgeteilt werden: - Kontrollraum - Sonarraum - Radioraum - Torpedoraum - Anleger (obwohl angeworben (Irsquoll spricht über die Räume im Bereich Nahrung) - Hilfsmittel Raum Raum - Batteriefach Ill Start mit dem Kontrollraum. Innerhalb des Betriebsraums - Kontrollraum (traditioneller Typ) Es gibt 2 Arten von Kontrollräumen - den traditionellen Typ und den neuen Typ an Bord der U-Boote der Virginia-Klasse. Das Bild in der Post (Ohio-Klasse) ist die traditionelle Art mit Rumpf-penetrierenden Periskopen. Im Bild stehen Sie an der Vorderseite des Kontrollraums neben dem Schiffsbedienfeld. Der Helm befindet sich auf der linken Seite und der Außenbordwächter ist auf der rechten Seite, und zwischen ihnen sitzt der Tauchbeauftragte der Uhr, der oft als Tauchgang bezeichnet wird. Ganz rechts ist der Chief der Watch, zusammen mit dem, was der Gesandte der Watch zu sein scheint. - Der Helm steuert das Schiff (mit dem Ruder) und steuert die Segel - oder Bogenebenen (eine oder die andere je nach Schiffsklasse) und das Außenborder steuert den Winkel auf dem Schiff mit den Heckflugzeugen. Der Dive überwacht den Helm und Außenbord, ebenso wie der Chef der Uhr, der die Unterseeboote steuert und die U-Boote Masten und Antennen anhebt. Im Inneren des Operations-Raums - Kontrollraum (Traditional Type) Hier sehen Sie den Chief of Watch, der an seinem Panel auf der Hafenseite des U-Bootes sitzt (linkes Foto), wo er Wasser auf und weg vom U-Boot bewegen kann (Zwischen den internen Tanks), um den Auftrieb der Schiffe zu kontrollieren, den Status aller Luken und Rumpföffnungen zu überwachen und alle Masten und Antennen außer den Periskopen anzuheben und abzusenken, die vom Offizier des Decks kontrolliert werden. - Entlang der Steuerbordseite des U-Bootes befinden sich die Combat Control-Konsolen, in denen die U-Boote eine Zielkurve, Geschwindigkeit und Reichweite bestimmen, Torpedo-Presets zuweisen, ihre Torpedos starten, ihren Status nach dem Brennen überwachen und nach dem Brennen sogar Nachbefehle senden können . Innerhalb des Operations Compartment - Kontrollraum (Virginia Class) Der Virginia Control Room ist anders, weil das U-Boot hat keine Rumpfe durchdringende Periskope. Das bedeutet, dass der Kontrollraum nicht mehr an die Oberseite des Operationsabteils direkt unter dem Segel gebunden ist und eine Ebene nach unten bewegt wurde, wo der Scheinwerfer breiter ist, was dem Kontrollraum mehr Raum verleiht. Zusätzlich dazu, dass er keine physischen Periskope hat (er hat statt dessen einen Photonics-Mast, der von einem Joystick gesteuert wird), wurde der Sonar Room in Control gesteckt, mit Konsolen entlang der Portseite gegenüber den Combat Control-Konsolen auf dem Steuerbord (siehe unten). Kein Sonar-Raum auf Virginia-Klasse U-Boote. - Wenn Sie denken, das ist Ketzerei, nur warten - es gibt nicht mehr Dive, Chef der Watch, Helm oder Outboard Watchstanders. Auf Virginia-Klasse U-Boote, diese vier Watchstanders wurden ersetzt. warte darauf. Ein Pilot und Co-Pilot, die am Schiffssteuerpult sitzen. - Ich weiß, für Sie U-Boot-Veteranen hätte ich wahrscheinlich sichergestellt haben, dass Sie keine Lebensmittel in den Mund haben, bevor ich Ihnen gesagt, so dass Sie nicht ersticken. Und der Offizier des Deckes gibt Manöveraufträge - Pilot, vorne Standard, rechts voll Ruder. Das ist kein Scherz. Innerhalb des Operationsabteils - Sonarraum Der Sonarraum ist die Ohren der Unterseeboote, die ständig von mehreren Sonarmen besetzt sind und auf Kontakte achten, die aufgetaucht und untergetaucht sind. Sobald ein Kontakt erkannt wird, werden automatisierte Tracker dem Berichtkontaktlager an das Combat Control System in Control zugewiesen, wo die Fire Control Techniker und automatisierte Algorithmen versuchen, den Kontaktverlauf, die Geschwindigkeit und den Bereich zu bestimmen. (Mehr dazu später.) - Eigentlich suchen die Sonarmen nach Kontakten mehr als hören, und die untere Hälfte des Bildes gibt Ihnen eine Vorstellung davon, was sie suchen, obwohl aktuelle Displays sind weiter fortgeschritten. Jede hellgrüne Kurve stellt einen Kontakt dar, und der Aufwärtswinkel jeder Kurve repräsentiert ihre Bewegung über die Zeit, die mit einem bestimmten Kurs, einer bestimmten Geschwindigkeit und einem bestimmten Bereich korreliert werden kann. Im Inneren des Operations Compartment - Radio Room Ich konnte nicht finden, alle Fotos von U-Boot-Radio-Zimmer im Internet (Im erstaunt, was Ive in der Lage, so weit zu finden), aber die angeschlossene ist ein Radio-Raum Trainer. Grundsätzlich beschreibt der Funkraum seine Funktion treffend und besteht normalerweise aus zwei Konsolen, die mit den U-Booten Funkmasten im Sail und einem oder beiden seiner Periskope zum Senden und Empfangen verbunden sind, sowie mit mehreren Racks von Geräten im Radio Room für Entschlüsseln und Verschlüsseln der Übertragungen. - Normalerweise fährt ein U-Boot zur Periskopentiefe fort und kopiert oder überträgt die Sendung über einen Empfänger auf eines seiner Periskope. Andere Kommunikationsschaltungen erfordern das Anheben einer spezifischen Antenne vom Segel. - SSBNs haben auch zwei schwimmende Bojen, die sie während der Patrouille einsetzen, die nahe der Oberfläche schwimmen, so dass das U-Boot einige hundert Fuß unter der Ozeanoberfläche bleiben kann, aber dennoch in konstanter Kommunikation bleiben. - U-Boote haben auch whats genannt floating Draht können sie aus ihrem Segel, dass sie Strom hinter ihnen mehrere hundert Meter wie eine gigantische Antenne, so dass sie in ständiger Kommunikation bleiben, während untergetaucht (manchmal). Im Inneren des Operations Compartment - Torpedo Room Der Torpedo Room ist genauso beschreibend wie der Radio Room - Ihr Laden und Torpedos gibt es dort. Jedoch können auf schnell angrenzenden U-Booten auch Tomahawk-Raketen gelagert und geschossen werden, und der Torpedo-Raum dient auch als Raum für Überlauf-Anlegen, um unbesetzte Torpedostangen in Kojen umzuwandeln. - In der oberen linken Bild sehen Sie einen Torpedo in einem Stau an Bord eines 688 Klasse U-Boot geschnallt. In der oberen rechten Ecke sehen Sie eine etwas geräumige Virginia-Klasse Torpedo Room. Das ist, weil die Torpedoschalen auf der Virginia-Kategorie entfernbar sind und in der Abbildung, die Mittelstöcke entfernt worden sind. Dieses gibt der Virginia-Klassenflexibilität, ihre Torpedo-Räume zu rekonfigurieren, also können sie andere Ausrüstung speichern oder sie in SEAL Missions-Steuerzentren, zum Beispiel, zusammenbauen. - In der unteren linken Bild ist ein Torpedoman (theyre Machinists Mates jetzt - nicht mehr Torpedomen) in einem Rohr für die Wartung, und in der unteren rechten, hes Vorbereitung, um die Tube lokal Feuer. (In der Regel, theyre von einem der Combat Control-Konsolen in Control gefeuert.) Innerhalb der Submarine - Berthing Unterseeboot ist immer eine Quelle der Neugier oder der - ich könnte nicht tun, dass Kommentare. Der Großteil der Besatzung lebt in einem Haupt-Anlegeplatz (Bild oben rechts) - Reihe nach Reihe von Racks gestapelt 3 hoch auf jeder Seite der schmalen Durchgänge. Für eine 2 und 12 Monate Patrouille oder 6 Monate Einsatz, erhalten Sie, was zu einem Aluminium-Sarg mit einer Seite offen und geschmückt mit einem Vorhang, ein 5-Zoll-tiefe Ablagefach unter Ihrer Matratze für persönliche Gegenstände und ein 3 Fuß hohen locker für Lagerung Ihrer Kleidung Uniformen. Das ist es. Setzen Sie sich für eine lange Reise mit 140 von Ihren besten, stinkenden Freunden. Officer Staterooms haben die gleichen Kojeanordnungen - gestapelt 3 hoch, obgleich stateroom ein misnomer ist. Die 3 Offiziere, die einem Kabinenraum (oben links) zugeordnet sind, können nicht gleichzeitig aufstehen, ohne ineinander zu stoßen. Jedoch haben Offizier staterooms zwei herunterklappbare Schreibtische und ein zusammenklappbares Wanne, also theyre ziemlich luxuriöses verglichen mit angeworbener Anlegestelle. Im Inneren des U-Bootes - Die Köpfe (Bäder) Bäder an Bord von Marineschiffen werden Köpfe genannt, verdienen ihren Namen von Segeltagen, wenn sie am Bug oder Leiter des Schiffes waren. - Es gibt 2 Hauptunterschiede zwischen Haushalt Badezimmer und Köpfe an Bord von U-Booten. Der erste ist der Mangel an Wasser. U-Boote müssen das Wasser destillieren, das sie zum Trinken, Kochen und Baden aus Meerwasser benötigen und haben eine begrenzte Versorgung, so dass die Crew U-Boot-Duschen nimmt - das Wasser auf und nass werden lassen, das Wasser ab und Seife auf. Wasser einschalten und abspülen. Wiederholen, bis es fertig ist. Sie können nie verlassen das Wasser läuft überall. Nicht einmal beim Zähneputzen. - Der zweite wichtige Unterschied ist, dass das U-Boot hat seine Sanitär-Tanks jedes so oft entladen. Auf den älteren Klassen (d. h. 688) unter Druck setzen sie die Sanitärbehälter und blasen sie über Bord. Dies ist von entscheidender Bedeutung, dass Sie nicht wollen, um eine Toilette spülen, während ein Tank wird über Bord geblasen. SEHR kritisch. Die Toiletten werden durch Öffnen eines Kugelhahns gespült, der den Toiletteninhalt in den Tank hinunterfließen läßt, aber wenn man das Kugelventil öffnet, während der Tank unter Druck steht - siehe Foto rechts für das, was passiert. Und ja, es passiert. Mindestens einmal eine Patrouille, scheint es ein neues Besatzungsmitglied vergißt, trotz dem Zeichen, das an der Kommode-Tür hängt, und er versucht, die Toilette zu spülen, während der Behälter über Bord geblasen wird. Sehr unordentlich. Innerhalb des Betriebsbereichs - Hilfsmaschinenraum Der Notfall-Dieselgenerator befindet sich im Hilfsmaschinenraum, der ein kritischer Teil des Gangs ist, wenn der Kernreaktor untergeht. Die Batterie an Bord nuklear angetriebenen U-Booten ist sehr klein (mehr darüber, dass morgen), so seine Imperativ der Diesel-Generator schnell erzogen werden im Falle eines Atomreaktors Unfall. Jedoch, wie nukleare Unterwasserbatterien, ist der Dieselgenerator auch durch Diesel-Unterseebootstandards klein und wird nur verwendet, um grundlegende elektrische Lasten zu stützen, während die Mannschaft den Fehler im Kernreaktor behebt. - Das U-Boot muss bis zu Periskop Tiefe und Schnorcheln - Stoßen seine Schnorchel Mast über der Oberfläche des Wassers kommen - beim Betrieb der Diesel, da seine ein Verbrennungsmotor und braucht Luft. (Siehe Foto) - Atmosphere Control Equipment (Sauerstoff-Generatoren, etc.) sind manchmal in der Auxiliary Machinery Space und manchmal in der Engine Room. Mehr zu diesem Gerät in der Luft-und Wasser-Thema. Inside the Operations Compartment - Batteriefach Wie ich bereits erwähnt habe, sind nukleare U-Boot-Batterien von Diesel-U-Boot-Standards klein und liefern nur wenige Stunden Strom, bevor sie entwässert werden. Bevor das geschieht, muss das U-Boot entweder in Periskopentiefe sein, wobei sein Notdieselgenerator elektrische Lasten stützt oder den Fehler im Kernreaktor identifiziert und repariert hat. - Die U-Boot-Batterie ist nicht eine Batterie, sondern typischerweise 126 Batteriezellen miteinander verbunden. (Denken Sie an es als eine wirklich leistungsfähige D-Zelle Taschenlampe.) Jede Zelle ist ziemlich groß, wie Sie im Bild sehen können - ungefähr 1 x 1 x 5 hoch. - Während die Batterie abgelassen wird, wird sie überwacht, um sicherzustellen, dass keine Zellen beginnen, die Polarität umzukehren, was bedeutet, dass sie entleert werden, und sie beginnen, sich selbst auf Kosten der verbleibenden Batteriezellen aufzuladen. An diesem Punkt sind Sie in der großen Schwierigkeiten. Im Inneren des U-Boots - Missile Compartment werde ich nicht viel ins Detail über das Missile Compartment gehen, weil es in anderen Posts abgedeckt ist. Aber im Grunde ist es ein Vier-Ebenen-Fach, das 24 Raketenschläuche und alle mechanischen und elektrischen Ausrüstung, die es braucht, um sie zu starten, plus 9-Personen-Etagenbetten zwischen den Raketenschläuchen auf 2nd Level, sowie Medical. Youll finden Sie in der Regel die U-Boote Training Ausrüstung - vielleicht zwei stationäre Fahrräder, eine Rudermaschine, eine universelle Gewichtheber vielleicht, auf ein oder zwei der Ebenen, wo Sie ein anständiges Training bekommen können. Innerhalb der U-Boot-Reaktor-Abteilung Der Kernreaktor ist das Herz der U-Boote Antrieb und elektrische Anlage. Sein kompliziertes, aber gleichzeitig zugleich recht einfaches Design ist ein raffinierter Teekessel. Der Reaktor wird heiß und erwärmt das Primärwasser in dem Kern, der in einen Dampferzeuger geschickt wird, wo er das Sekundärwasser in Dampf erhitzt. Der Dampf wird in den Motorraum geschickt, wo er die Hauptmotoren und die elektrischen Turbinengeneratoren versorgt, bevor er zurück in Wasser kondensiert und zurück in den Reaktorraum geschickt wird, wo er wieder in Dampf umgewandelt wird, und der Prozeß wiederholt sich. Ganz einfach im Konzept. Just dont lassen Sie den Reaktor zu heiß, was der komplizierte Teil ist. - Die heutigen U-Boot-Reaktoren enthalten genug Treibstoff, um das U-Boot für seine gesamte Lebensdauer zu betreiben - kein Tanken erforderlich. Innerhalb des Unterseeboot - Maschinenraums Der Maschinenraum ist, wo die Hauptmaschinen, die elektrischen Turbinen-Generatoren, die elektrischen Motor-Generatoren, die Distillers und in einigen Fällen Sauerstoffgeneratoren lokalisiert sind. Sein auch, wo die Reaktoranlage, die elektrische Anlage und die Dampfanlage von gesteuert werden - das Manövrieren des Raumes (ich spreche über das in einer Spitze). - U-Boote haben normalerweise 2 von allem, was wichtig ist, nur für den Fall, dass man bricht. (2 große Motoren, 2 elektrische Turbinengeneratoren, 2 Motorgeneratoren (zum Laden nach und von der Batterie) und manchmal 4 davon abhängig von der Untersee-Klasse - 4 Hauptförderpumpen, 4 Kondensat Pumpen, etc. (Wir scheinbar brechen eine Menge von denen.) Allerdings haben wir nur eine Propellerwelle. Brechen Sie das und waren, gut. Waren auf der Creek ohne Paddel. - Ich konnte nicht ein gutes Bild von einem amerikanischen U-Boot-Motorraum zu finden, weil theyre eine riesige, Multi-Level-Fach und Fotos arent in der Regel erlaubt in der Engine Room sowieso, so Kranke verlassen Sie mit diesem von Das Boat. Innerhalb des U-Boot-Manövrierraums Der Manövrierraum - in der Regel einfach als Manövrieren bezeichnet - ist dort, wo das Reaktorwerk, die elektrische Anlage und die Dampfanlage gesteuert werden. Sein ein kleines 10 x 10 Fach nahe der Front des Maschinenraumes, bemannt von einem Offizier und drei eingetragenen Männern. (In der Virginia-Klasse gibt es nur zwei Tafeln und zwei eingetragene Männer. Die Steam - und Reaktor-Anlagensteuertafeln sind zu einem Panel zusammengefasst, dem sogenannten Propulsion Plant Control Panel.) - Die eingesetzten Männer sitzen jeweils vor einem Panel Mittlere Platte wird von einem Reaktorbediener besetzt, der die Höhe der Reaktorsteuerstäbe und die Drehzahl der Reaktorkühlmittelpumpen ändert. Das Bedienfeld auf der rechten Seite ist von einem Elektriker betätigt, der die Turbinengeneratoren steuert, die Elektrizität erzeugen, und die Motor - Gender, die entweder die Batterie laden oder entladen, und das Bedienfeld auf der linken Seite ist in der Regel von einem anderen Elektriker besetzt, der als Throttleman und Ist verantwortlich für die Dampfanlage. Die Throttlemans die wichtigste Aufgabe ist es, Vortriebsglocken von Control zu beantworten. Wenn der Offizier des Deckes eine neue Glocke anruft, klingelt der Helm die neue Ordnung auf dem Motorbestellungs-Telegraph neben ihm in der Kontrolle, die ihn zum Throttleman zurückführt, der Throttleman dreht dann den kreisförmigen Drosselklappen an seinem Panel zum geordneten Die die Ventile an den Haupttriebwerk-Turbinen öffnet oder schließt, wodurch mehr oder weniger Dampf in sie hineingelassen wird. Nun, thatrsquos es für die Tour im Inneren des U-Bootes Klicken Sie auf den Link unten, um Sie zurück zu der Liste der Themen am oberen Rand der Seite, oder fahren Sie mit dem nächsten Thema, Submarine Armament Thema 3: U-Boot-Bewaffnung (Waffen und Gegenmaßnahmen ) U-Boot-Rüstung - Waffen und Decoys Willkommen zum dritten Thema des U-Boots 101 - die Waffen und Lockvogel U-Boote tragen. Ill Start mit den U-Booten wichtigsten Waffe - die MK 48 Torpedo. Alle amerikanischen U-Boote tragen den MK 48 ADCAP Torpedo. Die Unterseeboote der Los - Angeles - und Virginia-Klasse sind so ausgelegt, dass sie 25 Torpedos tragen und 4 Torpedoröhren haben, um sie zu erschießen, während die Seawolf-Klasse, ein Kämpfer mit 8 Torpedorohre, bis zu 50 Torpedos tragen kann. Das U-Boot der Ohio-Klasse, nach seiner Torpedo-Raummodifikation, kann etwa 13 Torpedos tragen. - Im Gegensatz zu den Torpedos des Zweiten Weltkriegs, die als Geradläufer bezeichnet wurden, haben moderne Torpedos wie der MK 48 Sonar in den Nasen und sind künstlich intelligent. Theyll Ping, verarbeiten die Rückkehr, dann entscheiden, was zu tun ist. Wenn ein feindliches U-Boot Decoys auswerft, wird der Torpedo versuchen, zwischen U-Boot und Köder zu unterscheiden. Auch der MK 48 torpedo führt einen dünnen Draht, der mit dem U-Boot verbunden bleibt, und die Besatzung kann Befehle an den Torpedo senden, wie zB nach links oder rechts drehen, die Tiefe ändern oder andere Befehle, die die Torpedos-Wahrscheinlichkeit, die sie erkennen werden, erhöhen werden Ziel. - Derzeit gibt es 3 ldquoModsrdquo von MK 48 Torpedos in der Flotte, und der Hauptunterschied zwischen ihnen ist die Guidance and Control Section (dh das Gehirn des Torpedos): - Mod 6, die als ldquolegacyrdquo Mod bezeichnet wird, da ihre GCrsquos werden mit MILSPEC Teilen gebaut. - Mod 6 ACOT, bei dem der ACOT GC ein exakter Ersatz für den älteren Mod 6 GC ist, der kommerzielle Off-the-Shelf (COTS) Komponenten verwendet. - Mod 7, das ein Mod 6 ACOT mit einem Breitband-Signalverstärker-Empfänger (BSAR) anstelle eines diskreten Signalempfängers ist, der dem Mod 7 mehr Fähigkeit gibt. U-Boot-Rüstung - Tomahawk-Raketen U-Boote können auch Tomahawk-Landangriffsraketen starten. Alle Schnellangriffs-U-Boote können Tomahawks von ihren Torpedoröhren starten, und die meisten der Los Angeles-Klasse (688) haben 12 vertikale Startrohre in ihrem Bogen. Der erste Flug der Virginia-Klasse Unterseeboote fehlt vertikalen Start Tomahawk-Fähigkeit, aber die nächsten beiden Flüge von Virginia U-Booten haben die Fähigkeit. Jedoch, im Gegensatz zu den einzelnen Startrohren wie Sie auf dem Foto der Los Angeles-Klasse Unterseeboot sehen, ist der aktuelle Plan für die Virginia-Klasse, zwei große 6-Kanister-Röhren in den Bogen haben, ähnlich dem, was die SSGN trägt in ihrer Raketenabteilung . - SSGNs (Lenkflugkörper-U-Boote) können auch Tomahawk-Torpedos starten, mit 22 ihrer 24 Tubes, die jeweils 7 Tomahawks starten können, je nachdem, wie das SSGN konfiguriert ist. Submarine Armament - D5 Ballistic Missile SSBNs (ballistische Raketen-U-Boote) können bis zu 24 Raketen transportieren, die mit bis zu 8 Kernsprengköpfen konfiguriert werden können. Je nach Gefechtskopf kann jeder Gefechtskopf etwa 25 Mal stärker sein als das, was auf Hiroshima gefallen ist, so dass Sie sich die zerstörerische Kraft eines einzigen TRIDENT-Raketen-U-Boots vorstellen können. - Zum Glück ist die Besatzung gut ausgebildet und es gibt viele Sicherheitsvorkehrungen, um die unbeabsichtigte oder unbefugte Inbetriebnahme einer dieser Raketen zu verhindern, und ich musste in der Trident Deception WIRKLICH hart arbeiten, um ein plausibles Szenario zu entwickeln, in dem diese Schutzmaßnahmen möglich waren An dem Punkt, an dem der Leser die Taste I believe drücken könnte, umgangen werden. (Yaull müssen das Buch zu lesen, um herauszufinden, was ich kam mit, und es wird interessant zu sehen, was Sie von meinem Szenario denken.) U-Boot Rüstung - SEALs (Fast Attacks) Obwohl nicht genau Bewaffnung sind SEALs ziemlich effektive Waffe und nach Torpedos, Tomahawks und D5 Raketen, die tödlichste Lieferung ein U-Boot machen kann. Einige Schnellangriffs-U-Boote hatten die Fähigkeit, Dry Deck Shelter-Operationen durchzuführen (mehr dazu morgen), aber ich denke, dass keiner von ihnen heute tut, was schnelle Angriffe mit einfacher Lock-out-Fähigkeit hinterlässt, was bedeutet, dass die SEALs einfach aussteigen und ins U-Boot einsteigen Von den U-Booten Luken während Unterwasser. Das U-Boot nähert sich dem Ufer, fällt von den SEALs, dann loiters in der Nähe, bis die SEALs von ihrer Mission an Land zurückkehren. Unterseeische Rüstung - SEALs (SSGN - Dry Deck Shelters) SSGNs können zwei Dry Deck Shelters (DDS), 9-Fuß Durchmesser Kammern an der Oberseite des Missile Deck. Jeder DDS hat die Fähigkeit, ein SEAL Delivery Vehicle (SDV) oder mehrere RIBs (aufblasbare Schnellboote - mehr dazu morgen) zu tragen. Aber normalerweise, DDSs SDVs zu tragen. Ein SDV ist ein 4-Mann-Mini-Sub fähig, aus dem DDS gestartet werden, während die SSGN loiters vor der Küste untergetaucht. Das Team von SEALs durchquert das Ufer in seinem SDV und kehrt zurück, wenn seine Mission erfüllt ist. Unterseeische Bewaffnung - SEALs (SSGN - RIBs) Wie ich in meinem letzten Pfosten erwähnte, sind RIBs aufblasbare Schnellboote, die SEALs Motoren an setzen. Diese RIBs können an verschiedenen Orten an Bord von U-Booten - in Dry Deck Shelters, in konvertierten Raketenschächten an Bord der SSGNs oder in den U-Booten-Oberwagenschränken gespeichert werden. - SSGNs haben auch eine ihrer Raketenabteilungsebenen, die in zusätzliche Anlegeplätze umgewandelt wurden, so können sie 2 Züge von Kampf-SEALs tragen. Die 2 Züge der SEALs können das U-Boot verlassen, ihre RIBs abfangen und aufblasen und ihre Motoren anbringen und in wenigen Minuten zum Ufer fahren. Submarine Armament - Torpedo Decoys (Gegenmaßnahmen) Unterseeboote beziehen sich auf Torpedo-Decoys als Gegenmaßnahmen. Es gibt zwei grundlegende Arten von Gegenmaßnahmen, die eine U-Boot-Mannschaft startet, wenn sie einen ankommenden Torpedo erkennt: - Noisemakers, die versuchen, den ankommenden Torpedo zu betäuben, so dass es das U-Boot nicht hören kann (zu erkennen). - Decoys, die versuchen, die akustische Signatur des U-Bootes nachzuahmen und den Torpedo zu überzeugen, ihm zu folgen, anstatt das U-Boot zu entkommen. Die Kombination und Abfolge der Gegenmaßnahme Beschäftigung klassifiziert wird, so leider in der Trident-Täuschung, ich habe einfach auf Gegenmaßnahmen wie Torpedo-Decoys im Allgemeinen, ohne anzuhalten, um die Unterschiede zwischen den verschiedenen Arten oder ihre Beschäftigung zu erklären. Willkommen bei Topic 4 von Submarine 101 - Submarine Crews Fast Attack U-Boote haben eine Besatzung von etwa 134, gebrochen in etwa 120 eingetragene und 14 Offiziere, während SSBNs haben eine zusätzliche 16 gewann und in der Regel ein zusätzlicher Offizier. (Die Crew-Größe variiert zwischen der Klasse und über die Zeit, so dont halten mich an, aber die oben gibt Ihnen eine Idee.) Der Offizier Wardroom besteht aus: - Commanding Officer - Executive Officer (Second-in-Kommando) - 4 Abteilung heads: the Engineer Officer or Eng, responsible for the nuclear reactor, the propulsion plant, and all basic mechanical and electrical systems, the Navigator or Nav, responsible for the navigation and radio divisions, the Weapons Officer or Weps, responsible for the submarines torpedo , sonar, and missile divisions, and the Supply Officer or Suppo, although many have not broken the habit of calling the man responsible for serving the pork and beans, the Chop. - The rest of the officers are junior officers on their 1st submarine tour. The enlisted personnel are broken down into the following divisions: Engineering Department - Auxiliary (non-nuclear Mechanical) - Electrical - Mechanical - Reactor Controls - Reactor Laboratory Operations Department - Navigation - Radio Supply Department - Culinary Specialist (Cooks) - Supply Weapons Department - Torpedo - Sonar - Fire Control - Missile (on SSBNs) Theres also a Medical Department headed by a Corpsman, and Ill talk about that at the end in the section titled When Things Go Wrong. Blue and Gold Crews Unlike fast attacks, SSBNs and SSGNs have two crews (Blue Gold) to maximize the time the boat spends at sea. - While one crew is at sea, the other crew takes on replacements for personnel who have transferred or left the Navy, then trains and certifies the new strategic, navigation, and tactical teams in training centers ashore, and also gets some well-deserved time off with the family. - Once the boat returns, both crews work together during its Refit period before the other crew departs on patrol. Women on Submarines In 2010, the Navy finally decided to allow women to serve on submarines, and admitted the first dozen female officers into the nuclear power training pipeline. - The argument against women on submarines (as I understand it) has been the difficulty of accommodating them due to privacy concerns (no separate berthing or bathroom facilities) and radiation concerns (to the unborn child before you know you are pregnant). However, those concerns have apparently been addressed and the barrier removed. - The first female officers will be stationed aboard Ohio class SSGN and SSBNs, and also on select Virginia class submarines. - As a note, this is not something new to submarines - just the U. S. Navy. Foreign navies have had women serving aboard their submarines for decades in some cases. For any upset bubbleheads out there, my favorite quote Ive heard to date is: Easy guys - we let nukes aboard. Women should be easy. P. S. For non-bubbleheads, nukes nuclear trained personnel. Speaking of women on submarines, I beat you all to it Below is a photo of my wife and me, atop the sail of USS Kamehameha in 1994, while underway for a Dependents Day cruise. Topic 5: Submarine Deployment Information and Preps Submarine Deployments - Patrol Deployment Duration Welcome to Topic 5 of Submarine 101 - Deployment Info. Ill start with the basics - how long do submarines go on deployment Ballistic missile submarines (SSBNs) have about a 100 day cycle - a 2 and 12 month patrol followed by a 1 month in-port Refit, or maintenance period. SSBNs have 2 crews, and both crews assist with the Refit, then one crew will spend the next 2 and 12 months in port while the other crew is at sea. - Fast attacks (SSNs) typically have an 18 month cycle, during which they deploy for 6 months. - Guided Missile submarines (SSGNs), like SSBNs, have 2 crews and conduct a deployments similar to a fast attack, although the missions are different. Once submarines return from deployment or patrol, the crew usually gets some well-deserved time off, personnel transfer and replacements arrive, and the crew begins the process of training and melding back into a finely tuned team. Submarine Deployments - Crew Certification Prior to patrol or deployment, the crew is certified by Squadron or Group personnel, typically during monitored scenarios in team-trainers ashore: Navigation, Tactical (Fire Control Party and Sonar), and EAM (Emergency Action Message - i. e. nuclear weapon launch order decryption teams) and the Strategic Command and Control Team, for example. - Each formal team trainer is usually a week long evolution, although the crew can get extra time if it appears they need it. Submarine Deployment Cycle - Refit Upkeep Submarines operate in a harsh environment - seawater is very corrosive and the submarine operates at depths where it is subjected to extremely high pressures. A submarine is a complicated ship with thousands of pumps, motors, generators, turbines, and valves, etc, that have to be kept working properly. - When not on deployment, about once a quarter, each submarine enters an Upkeep (fast attack) or Refit (SSBNSSGN) maintenance period, which lasts about four weeks, during which the submarine is repaired to full capability. - After the maintenance period, the submarine goes to sea for whats called sea trials where it tests out the repaired systems, which normally includes a controlled dived down to test depth. - Submarines dont normally enter drydock for their quarterly maintenance - its normally done pierside. But every so often they enter drydock for more extensive maintenance. Submarine Deployment Preps - Loadout Prior to deployment or patrol, the submarine loads everything it needs for its 2 and 12 month patrol or 6 month deployment: its weapons, food, spare parts, diesel fuel, and tops off its water tanks. - On older ship classes, the food has to be loaded manually, box-by-box as you see in the top two photos of the post, while on TRIDENT submarines (Ohio class) there are removable 8 foot diameter (about) Logistics Escape Trunks that allow the food to be pre-loaded into their supply room containers, then lifted by crane and lowered into the submarine and slid and locked into place in the supply storage room. A whole lot easier. - Ill provide more detail about the food loadout when we get to the Food section in Topic 8. Submarine Deployments - Stuff for your Wife There are a lot of arrangements to be made before you depart for patrol or o deployment. The simplest is the packing - the clothes youll need, plus personal articles (toothpaste, etc.), maybe a few books, plus pictures of the family. - Youll also have to make arrangements for everything youll miss while youre gone. Youll write letters to your wife that she can open once a week, and you can write stickies or notes youll hide around the house for her to find while youre gone. - Dont forget the special holidays youll miss while youre gone, so youll have to pre-order the Valentines and Mothers Day flowers, and buy and wrap the birthday and Christmas gifts, and dont forget the cards either. Submarine Deployments - Stuff for your Kids Being on deployment or patrol is difficult on the family, and itll be hardest on the kids while youre gone, especially when theyre young, so youll leave special pictures for them to carry around with them, or sometimes youll make a video they can watch on TV. - You can also write notes ahead of time that your wife can put inside their lunch box or bag periodically while youre gone. - This is a picture my oldest daughter carried around with her every day for an entire patrol. Topic 6: Underwater Operations Welcome to Topic 6 of Submarine 101. After 5 lessons of the basics, were finally ready for what youve probably been waiting for - were getting underway The first thing youll notice is that the submarine isnt that stable on the surface. Thats because its got a round hull, while surface ships have a nice deep keel to keep them stable. It rolls quite a bit on the surface in rough weather, so we cant wait to get into deep water and pull the plug. - Once were in deep enough water, the Captain (although his rank is a Commander except on SSGNs) will give the order to submerge the ship (lots of preps before that but cant cover them here). The Main Ballast Tank (MBT) vents will be opened, allowing air to escape and water to flood up through grates in the keel, and the sub will gradually sink into the ocean. - The Compensation is critical. After a submarine is in port for a long maintenance period, supplies and spares are loaded, and diesel fuel and water are topped off, etc. It can be difficult to estimate the exact weight of the submarine. This estimation and adjustment back to neutral buoyancy is called The Compensation, and its critical to get it right. If the submarine is too heavy, once the air escapes from the MBTs, the sub will continue to sink toward Crush Depth and the crew will have to catch and carry the extra weight with speed and ships angle until the extra weight can be pumped off. If the sub is too light, is wont sink at all (not dangerous but professionally embarrassing). - The photo in the post is of an SSGN submerging, venting its MBTs, What looks like smoke is simply water spray, being blown upward by the air escaping from the MBT vents, fore and aft. Underwater Ops - Controlling Course and Depth A submarines course is controlled by its rudder, just like a surface ship. Its depth is controlled primarily by putting an angle on the ship, then driving the ship up or down through the water. This angle is put on the submarine by its Stern Planes, mounted on the back, or stern of the ship, near the rudder. - The ships depth can also be fine tuned by another set of planes called the Sail Planes or Bow Planes, depending on the submarine class. Older classes - 688 1st Flight and Ohio Class (SSBN) - have Sail Planes, while newer classes have Bow Planes. - Bow Planes provide more maneuverability, but the Navy resisted moving the planes closer to the sonar sphere in the bow due to the mechanical noise associated with moving the bow planes around, but advances in technology allowed the development of quiet bow plane mechanisms. Underwater Ops - Going to Periscope Depth One of the most critical routine evolutions aboard a submarine is going to periscope depth. A submarine is never 100 sure whats on the surface because it only knows what it can hear. Sailboats, quiet warships, fishing trawlers with their engines idle, etc. will go undetected, for example. - Also, when a submarine comes shallow, due to the oceans thermal layer, it will often pick up new contacts - sometimes dozens, and have insufficient time to determine each ones course, speed and range before it much come up to copy the radio broadcast or transmit a message. The submarines crew must simply convince themselves that none are close enough to pose a collision threat during the ascent to periscope depth. - During an ascent to periscope depth in a high contact density environment, it can be quite tense in Control, and protocol during all ascents to periscope depth is that there is no talking in Control, aside from the Diving Officers depth reports, from the time the Officer of the Deck gives the order to proceed to periscope depth, until the periscope breaks the surface of the water and he announces No close contacts, or gives the order Emergency Deep. Underwater Ops - Surfacing and Emergency Blow Prior to surfacing, the submarine will proceed to periscope depth and take a look around to ensure there are no surface ship contacts that pose a collision threat while surfacing. If everythings clear, the crew will use the submarines stern planes and speed to drive the submarine as high out of the water as possible, then start the submarines Low Pressure Blower, and start blowing the water out of the Main Ballast Tanks (MBTs). - Once the water has been blown out of the MBTs, the submarine is firmly on the surface and the submarine can slow down and its stern planes can be repositioned and locked into their surface running mode. - An alternate method of surfacing, used in an emergency, is the Emergency Blow. In this case, switches are actuated in the submarines Control Room which open valves that port 4500 pound air to the MBTs, forcing the water out of the tanks, making the submarine lighter very quickly. The submarine races to the oceans surface, like a cork held deep underwater and then released. Underwater Ops - How do you know where you are As I mentioned in the Sonar Room post, submarines are blind underwater, and know whats going on around them only from what they hear. So how do they know where they are as they drive around for months on end - A couple of ways. They can go to periscope depth and obtain a GPS fix from satellites in orbit. But a submarines primary means of navigation between fixes are its inertial navigators. Two identical complicated machines that measure small changes in gravity to figure out in which direction the submarine is moving. These updates are fed to a navigation chart and compared to each other. As long as theyre both tracking together, life is good. - The photo in the post is a cutaway of an older inertial navigator. These devices use small beryllium balls spinning around at thousands of revolutions per second, and variations of these navigation devices are also used on missiles. If youve heard the term spinning up all missiles as theyre brought on-line for launch, its a reference to their inertial navigators spinning up their beryllium balls. Underwater Ops - Tracking Targets Its so much easier to file a missile than it is to fire a torpedo. Two sweeps of the radar - mere seconds - and youve got a target solution. Send it to the missile and fire. Not so easy on submarines - it can take HOURS before a submarine is ready to launch a torpedo. Why the difference Range. - The big difference between radar and sonar is range information. Radar delivers both bearing and range information. Submarines however, normally use passive sonar, which provides only bearing information. As a result, when a contact is gained, you know what bearing its on, but you dont know how far away it is, its speed, or its course. It could be a mile away heading east, or ten miles away heading west. So you cant shoot - just yet. You need to figure things out. - Fortunately, you can. There are ways to evaluate a contacts bearing and eventually determine its range, course, and speed. But it takes time. And if it maneuvers to a new course and speed while youre trying to figure it out, it makes it that much harder. When two submarines engage in a cat-and-mouse game hunting each other, each one constantly changing course and speed, it can be a nerve-wracking and time-consuming ordeal until one submarine crew decides they have a firing solution. Topic 7: The Daily Routine Welcome to Topic 7 of Submarine 101 Now that were underway and youve got the hang of how the submarine maneuvers and tracks contacts, well settle into the daily routine. First up - The Watch Cycle. Submarines operate on a 6 hour watch cycle. The crew is divided into 3 watch sections, and each section stands watch for 6 hours, then gets 12 hours off. During those 12 hours off, a crew member eats, sleeps, trains, and conducts maintenance. As a result, the crew operates on an 18, vice 24 hour day. However, the submarine, and senior enlisted and senior officers, remain on a 24 hour schedule, which causes a bit of havoc with the crews biological clock. - For example, if a section has the Midwatch (midnight to 0600), theyll get off and eat breakfast, then most likely have drills on the morning watch, training on the afternoon watch, then back on watch for the evening watch. So - theyll often be up for 24 hours straight without sleep, every third day. Theyll try to catch an hour or two down here or there, but sometimes cant, depending on the ships schedule or real-world ops. The Daily Routine - Drills, Drills, Drills I mentioned drills during yesterdays post, and submarines run a lot of them. Engineering drills, Ship drills, and Fire Control Party drills. Drill after drill, with the crew combating a never-ending affliction of things going wrong. In the Engineering spaces, the nukes - nickname for the nuclear-trained personnel - run drill after drill combating casualties that take down or cripple the reactor or propulsion plants, restoring them to full operation as quickly as possible. - Ship wide, the crew runs flooding and fire drills, torpedo hot run and other emergency drills when at Battle Stations, attempting to anticipate every type of malfunction or battle damage than can occur during combat. The Daily Routine - Training and Qualification When youre not running drills during normal working hours, odds are youll be studying something, whether in a formal classroom style lecture on reactor plant theory for the nukes during department level training, in-rate topics for the divisions during division level training, or hours upon hours of self-study as you qualify first one watch station, then another and another, or learning practically every piping run, valve, and switch on the submarine as you qualify in submarines and earn the right to wear the silver or gold dolphins on your chest. - Then theres the advancement exams youll be studying for so you can get promoted if youre enlisted, or qualify as Engineer or for Command if youre an officer. The studying never ends. The Daily Routine - Maintenance Never-ending maintenance. A submarine is incredibly complex with a lot of equipment, and a certain percentage of it always breaks. So pretty much every evening, real-world ops permitting, each division sets aside time for Corrective maintenance - fixing the stuff thats broken. Luckily, submarines have a lot of redundancy and can function with broken equipment while its being repaired. - Navy ships also have a maintenance philosophy called Preventative maintenance, where equipment is maintained according to a set schedule. Sorta like taking your car in for an oil change every 15,000 miles. A good portion of a crew members 12-hour off time is dedicated to maintenance. The Daily Routine - Off-Watch Pastimes When youre not doing drills, training, maintenance, or studying, you might be able to squeeze out some time for relaxation. Normally thatd be every third day, coming off the afternoon watch, when youve got the evening and mid-watch off. - Each evening, most submarines show a movie in the Crews Mess at 8 pm, with popcorn, plus some of the crew will gather to play cards. One of the traditional naval card games is cribbage, although the photo looks like Saturday night poker, The Daily Routine - Working Out Is there time to work out on a submarine and the equipment to do so - If the submarines operational situation permits it (the risk of you dropping a weight or otherwise clanking around), a crew member will typically work out after they come off watch or before they go on. There wont be much equipment on board however. Theres no standard equipment either - each submarine jams whatever they think they can fit aboard - typically one or two stationary bikes, maybe a rowing machine, a versa-climber, sometimes a treadmill. Some of the SSBNs, which have more room, have a universal style weight machine, and a lot of submarines will have a work bench with adjustable dumb bells, maybe a weight bar. Everything is focused on cramming as much utility into as little space as possible. - You can also get a decent run in on our SSBNs - 17 laps around Missile Compartment Upper Level is one mile. (Did I mention our SSBNs are pretty big) The Daily Routine - Sledding, Anyone Okay, so submariners are still Big Kids, looking for ways to entertain themselves. When operations permit and the submarine is making depth changes with a steep angle - and assuming they been given a heads up and have the proper equipment (although it doesnt take much, as you can see in the photo) you can go sledding on a submarine. - Submarines use a plasticy insulated flooring in some of its compartments, which is somewhat slick, and with a steep enough angle and the right sledding equipment, you can get up a pretty good head of steam. - The tricky part isnt getting going though its stopping once you reach the far bulkhead. Welcome to Topic 8 of Submarine 101 By now youre probably hungry, so we finally get to the topic of - Food Whats the food like aboard submarines Well start with - The Loadout. The loadout is critical, because if you dont loadout properly, youll run out of something critical, and you cant run to the local grocery store or 7-11. So, like Santa, the cooks make their list and check it twice, and it includes a LOT of stuff. A typical loadout for an SSBN patrol includes: - 500 pounds of coffee - 800 pounds of butter, and - 22,000 eggs Due to space limitations, many items are baked aboard the submarine rather than brought aboard already made. Theres a Night Baker assigned to bake the white bread needed for sandwiches and toast, along with dinner rolls, hamburger and hoagie buns, and all the pastries, cakes, and cookies. And nothing tastes better than pies and cookies right out of the oven. Submarine Food - The Menu and the Meat Identifier Submarines serve 4 meals each day - breakfast, lunch, dinner, and mid-rats, so that each watch section can eat either before or after watch. - The menu is usually on a rotation, but each Saturday is usually the same - typically sliders and chocolate chip cookies for lunch and pizza for dinner. Sliders are hamburgers, nicknamed sliders because if youre cooking the patties on the grill and the submarine takes an up or down angle. - As I mentioned, the menus are on a rotation, and each main course (chicken, pork, steak, etc.) is usually paired with the same side dishes. For example, if you walk into the Wardroom and see applesauce on the table, you know youre having pork for dinner. Applesauce in this case is - the Meat Identifier. Submarine Food - Fresh Veggies and Milk The 1st thing youll run out of while underway is fresh fruits and vegetables. Youll notice that when the salads disappear. Submariners look forward to port calls not just for the liberty, but for fresh veggies and milk In the old days, the milk would go next, replaced by powdered milk (yuk), but nowadays submarines carry irradiated milk, which lasts much longer. - What Submariners afraid of irradiated milk Cmon. Submarine Food - Eating in Crews Mess and the Wardroom Officers and enlisted eat separately. The enlisted eat in the Crews Mess while the officers eat in the Wardroom. - The Crews Mess is cafeteria style - grab your tray and utensils and pick out the food you want, then sit down wherever you want with your buddies, as you can see in the top two photos. - The Wardroom is much more formal, as you can see in the bottom two photos. The officers are seated by seniority, with the Captain on one end of a rectangular table that seats 12 and the Supply Officer on the other end. No one sits until the Captain sits, then each course is brought out individually (soup, salad, main meal, dessertcoffee), and no one begins eating each course until the Captain begins, and no officer may leave the table unless he is excused by the Captain. The only exception is the 2 on-coming watch officers may eat ahead of the Captain, as they need to eat quickly so they can relieve the watch, and the two off-going watch officers eat at second-sitting. Submarine Food - The Ice Cream Machine Whats the most critical piece of equipment aboard a Nuclear Powered Submarine - Some will say its the nuclear reactor that provides power, others will say its the torpedo tubes so they can defend themselves, and others will say its the main engines that carry them to safety. - Nope. The most essential piece of gear aboard a nuclear powered submarine is the ice cream machine. - Submarines have a soft-serve ice ceam machine that typically serve vanilla or chocolate ice cream (whatever mix they happen to have), and thats one piece of critical gear that better stay working the entire deployment or patrol. Submarine Food - What do you do with the Garbage Garbage is segregated into 2 categories - biodegradable and not. The stuff that will decompose gets compacted into the metal cans you see hanging from the wall, and dropped out through the TDU - Trash Disposal Unit - on the left, which is about a one-foot diameter hole in the bottom of the submarine. - The stuff that isnt biodegradable (i. e. plastics), gets cleaned up and stored until the submarine returns to port. Submarines - A Tasty Snack I wasnt sure where to put this post, but its too fun not to include somewhere. This happened on an ICEX, where a submarine surfaced near the North Pole (top left photo). A polar bear took notice, and apparently decided the submarine looked like a tasty snack, and tried to take a bite out of the rudder. Topic 9: Submarine Air and Water Life Aboard Submarines - Water, Water, Everywhere Not a Drop to Drink Welcome to Topic 9 of Submarine 101 Earlier I introduced you to submarine food. Now its Water (and Air). Ill start with - Water. Submarines have to make all the water they need - for drinking, cooking, bathing, and most important (aside from drinking) - the propulsion plant. - Drinkable water, and even purer water for the propulsion plant, is created by a submarines evaporator - basically a tea kettle that boils the seawater and condenses the steam into pure water. However, evaporators have been replaced with new Reverse Osmosis machines, which filters out the impurities in the seawater. - But submarines can make only so much water per day and water supply is limited, so water faucets are designed to shut off after a few seconds, and the crew is trained to take submarine showers, as I mentioned in Topic 4. Submarine Air and Water - Where does the oxygen you breath come from The answer is - submarines make their own oxygen. - Submarines have one or two oxygen generators (depending on the submarine class) that break water molecules into their oxygen and hydrogen atoms. The oxygen atoms combine to form breathable oxygen (O2), and the hydrogen is pumped overboard. - Submarines also store oxygen in oxygen banks for an emergency in case both oxygen generators go down, or if the submarine sinks and loses power, they can bleed oxygen from the banks. Submarine Air and Water - Carbon Dioxide Scrubbers Submarines have Carbon Dioxide Scrubbers, which remove the carbon dioxide humans exhale, from the submarines atmosphere. - There are lots of other impurities in a submarines atmosphere besides carbon dioxide which must be removed (besides the smell of your buddys socks and sneakers). In addition to Carbon Dioxide Scrubbers, submarines also have Hydrocarbon Burners, which remove lots of other impurities from the air. Submarine Air and Water - That Funny Smell The older the submarine, the funnier the smell. If its a diesel submarine, itd be a diesel smell, but the U. S. doesnt have any diesel submarines any more. So whats that smell Its most likely amine, a chemical we use in the Carbon Dioxide Scrubbers to remove the carbon dioxide from the air. Between the Scrubbers and Burners removing CO2 and other impurities from the air, you dont end up smelling like your buddys socks, but you do end up smelling like amine. Submarine Air and Water - Smoke Break When I joined the Submarine Force, smoking was still allowed on submarines and even on watch. But that gradually changed, and in 2010, smoking was completely banned aboard submarines (below decks). Topic 10: Submarine Training and Inspections Submarine Training and Inspections - Training, Training, and more Training Welcome to Topic 10 of Submarine 101 Here Ill run you through the training and certifications submarines go through. The best type of training a submarine can get is sub on sub - two submarines going head-to-head against each other, attempting to detect and simulate shooting each other, and in some cases actually shooting Exercise torpedoes. - In these cases, one submarine will be restricted to operating shallow with the other one deep, so that they dont run into each other if they happen to cross paths. Submarine Training and Inspections - Submarine Command Course (SCC) Submarine Command Courses (SCC) are for officers tapped to become the next submarine Executive and Commanding Officers. These classes convene once a quarter and last 3 months (plus an additional 3 months of refresher reactor plant training for the prospective commanding officers). - SCCs culminate in a weeklong exercise at sea, with the class of PXOs and PCOs split between 2 or 3 submarines with their torpedo rooms loaded to the gills with exercise torpedoes, going head-to-head day and night. - I couldnt find any photos of Command Course officers in Control, so I went with this one. Bonus points to anyone who identifies the teenagers in the Control Room of this submarine. (Youll have a leg up if you have elementary school age kids.) Submarine Training and Inspections - Operational Reactor Safeguards Examination (ORSE) Safe operation of the nuclear reactor is paramount, and the crew is examined annually by an external inspection team, assessing the reactor plants material condition and the crews knowledge and their ability to conduct maintenance, routine evolutions, and respond to reactor and propulsion plant casualties. - Theres a lot of teamwork involved in the proper operation of the reactor and propulsion plant, and the workup for the inspection can be grueling. The photo is a T-shirt one of the 3 watch sections created during the workup for an ORSE when I was the Engineering Officer. Submariners can be somewhat cynical, as the T-Shirt depicts the section failing the inspection in epic fashion, blowing the ship up during the ORSE. Of course, submarine nuclear reactors cant actually blow up. - The T-shirts were worn hidden beneath their blue coveralls, and the watch section did fantastic. Submarine Training and Inspections - Tactical Readiness Examination (TRE) While an ORSE (Operational Reactor Safeguards Examination) is focused on the safe operation of the reactor and propulsion plant, the TRE is focused on the crews state of tactical training and its ability to successfully complete all of its tactical and strategic missions, including engaging another submarine or surface ship in battle, launching its ballistic or Tomahawk missiles, conducting surveillance off the coast, or launching and retrieving SEALs, etc. - all while combating various casualties - fire in the case of this photo. Submarine Training and Inspections - Other Inspections (Supply, MS, etc.) While other inspections are focused on the crews ability to safely operate the nuclear reactor or engage in combat, the Supply Management Inspection (SMI) evaluates the Supply Departments ability to support the submarine in a number of areas - adequate spare parts on board, and first and foremost - good food. Also, each year, the ship (surfaced or submarine) with the most outstanding galley is awarded the Ney Award. Submarine Training and Inspections - Fires and Flooding The two biggest threats to a submarine are flooding and fire. Unlike surface ships with lots of compartments, if a single compartment gets flooded on a U. S. submarine (aside from the Reactor Compartment), the submarine is going to the bottom. The compartments are simply too large and even with an Emergency Blow, there isnt enough reserve buoyancy. So stopping any flooding quickly is crucial. - Fire is the next most dangerous hazard, as the submarine is a closed environment, and the compartments fill up quickly with toxic gases and thick black smoke. The fire can spread rapidly, destroying vital equipment. - So the crew trains constantly, both ashore and at sea, honing their skills against these two casualties. Here you see pictures of shoreside Flooding and Fire trainers, giving the crew hands on experience they cant get while on board the submarine. Topic 11: Submarine Halfway Night and other Rituals Welcome to Topic 11 of Submarine 101 Here Irsquoll cover some submarine rituals and other fun stuff Submarine Rituals - Halfway Night Halfway night marks the halfway point of the patrol or deployment, and is usually celebrated with the best meal of the patrol (usually Lobster tail and prime rib or NY strip steak) and an assortment of festivities. The festivities typically raise money for the submarines recreation fund and vary by boat, but heres a typical Halfway Night: - Pie in the Eye. Whipped cream pies auctioned off to the highest bidder, who gets to throw them at his favorite crew member, officers included (one night only) Not the Captain, though, and some XOs are off-limits. When I was XO, I was fair-game. (I raised a LOT of money.) - Another auction determines who serves the food in Crews Mess and the Wardroom, and cleans up afterwards. Typically a few officers will get tagged with this honor. - Another auction will determine which enlisted will get to eat in the Wardroom, or even sit in the Captains chair, or even be the Captain for a day. - All-in-all, Halfway Night is a time for the crew to let down their hair and break through the formality barrier between officers and enlisted. Its a fun night, and everyone looks forward to it. Submarine Rituals - Shellback A Shellback is a sailor who has crossed the equator on a naval vessel. A Pollywog is someone who has not. You dont want to be a Pollywog when you cross the equator, because then youll get to be initiated and become a Shellback. - Its all in fun and the ceremonies used to be pretty gross, but theyve been toned down over the years. But basically the fattest guy on the crew becomes King Neptune for the day, appropriately regaled with crown and scepter, and Pollywogs have to pay homage and do his bidding, appropriately supervised by Shellbacks who have thought up some pretty interesting events, which may or may not include sucking a cherry out of King Neptunes belly button. - Crossing the equator and becoming a Shellback is not only a submarine tradition, but a surface ship and an international Navy tradition. I couldnt find any good (i. e. appropriate) submarine photos, so heres one from an aircraft carrier, where it looks like the Pollywog had to dive under the slime and pick up the apple with her mouth. Submarine Rituals - Blue Nose A Blue Nose is a someone who has crossed the Artic Circle. There arent too many Blue Noses in the Submarine Force, since submarines go up under the ice infrequently - every few years, 2 or 3 subs will go under the polar ice cap to shoot torpedoes, or submarines will transit under the polar ice cap if theyre doing an inter-fleet transfer and the decision is made to send them under the ice rather than through the Panama Canal or through the Suez Canal. - Blue Nose rituals will involve the pre-Blue Nose somehow getting really cold and getting a blue nose. Submarine Rituals - Panama Canal Passage Although its not really a ritual, passing through the Panama Canal is a unique experience youll never forget. I got to do it twice, first as Junior Officer of the Deck, and again as Officer of the Deck, on the Bridge guiding the submarine into the Gatun Locks from the Atlantic Ocean. - The Panama Canal is above sea level, so the locks raise the ships up in stages, then the ships transit across the picturesce countryside through canals with steep, sloping cliffs, which connect various lakes, until you reach the Miraflores locks, which lower you down to the Pacific Ocean. - The maximum width of almost all ships is dictated by the width of the Panama Canal. In the photo you can see several cruise liners in the canal, and what a tight fit it is. Submarine Rituals - Steel Beach Picnic One of the rituals submariners look forward to is a Steel Beach Picnic. When operations permit and weather cooperates, the Captain will surface the ship and the crew will have a cookout on top of the submarine. - The cooks will bring a Bar-B-Q grill topside, grill some burgers and hot dogs, and the crew will kick back and relax. The cooks will even send up some burgers and dogs to the Officer of the Deck and Lookout, stationed on the Bridge. Submarine Rituals - Swim Call What would a Steel Beach Picnic be without a - Swim Call. Typically, when the Captain surfaces the submarine for a Steel Beach Picnic, he usually authorizes a Swim Call. Break out the sunglasses, because a bevy of pasty-white submariners will head topside to catch some rays and dive into the water, including from the sail planes on the older submarines (one drawback of shifting to bow planes). - One note: were always on the lookout for sharks, so we post an extra lookout in the Bridge with a rifle. The joke is - hes not there to shoot the shark, just the farthest guy out, so the rest can make it back. Topic 12: Submarine Pranks Welcome to Topic 12 of Submarine 101 This is a fun topic - Submarine Pranks Submarine Pranks - The Mail Buoy Submarine pranks typically take advantage of a new seamans lack of knowledge and gullibility, and one of the oldest submarine pranks is the Mail Buoy watch. In this prank, a new seaman is informed the submarine will be pulling up to the mail buoy to retrieve the ships mail. (A seabag of mail will be attached to the buoy, and after the submarine surfaces, someone will have to carefully walk down the sloping bow of the submarine and hook the seabag and pull it on board.) - So Deck Division, who normally has the newest recruits assigned, will select an unfortunate soul for the duty, and have him dressed in foul weather gear, life preserver, deck harness, boat hook, etc, ready to head topside, and send him to the Control Room to request permission to head topside to retrieve the mail buoy. The Officer of the Deck will of course, decline permission, since there is no such thing as a mail buoy. - From the cartoon I found, apparently the Mail Buoy prank is a surface ship as well as a submarine prank. Submarine Pranks - Relative Bearing Grease Another submarine prank involves Bearing Grease. There are lots of physical bearings on submarines - main engine bearings, shaft bearings, etc. and a lot of them need to be greased. There are also directional bearings - True and Relative, with Relative being a contacts bearing in degrees off the ships bow rather than from true North. - The prank on a new seaman is - his division is doing maintenance, and the Chief will send the seaman to the Supply shack for grease for the Relative Bearing theyre about to install, and he needs to hurry so he doesnt hold up the maintenance. So the seaman hustles to Supply, where the Supply Chief will check, and sure enough, hell be out of Relative Bearing grease. But he issued the last batch to Machinery Division in the Engine Room - the seaman should check with them. So the seaman scurries to Shaft Alley only to find out that M-Div used the last of their Relative Bearing grease that morning. But M-Div says that Torpedo Div near the bow has some. So the seaman hustles to the front of the submarine and checks with Torpedo Division, but alas, theyre all out too. But they think A-Div might have some. And so it goes, the seaman bouncing around frantically searching for Relative Bearing grease, knowing his Chief is waiting for it, until he finally figures out there is no such thing as a Relative Bearing or someone eventually clues him in. Submarine Pranks - Shooting Water Slugs Submarines typically exercise their torpedo tubes once each week to make sure theyre operational, filling them with water and firing them. This is called shooting water slugs. On older submarine classes, the tubes are fired with 3000 pound high pressure air, and its pretty loud. Before firing the tubes, an announcement is made - Shooting water slugs. - Another submarine prank is to hand a bucket to a Seaman and tell him to head to the Engine Room and get a bucket of water slugs from the bilge (back when we had wet bilges). The chief would explain how the little creatures get into the bilges from pump drains and grow, and they have to shoot them out the torpedo tubes. The Seaman would head to the Engine Room, bucket and scoop in hand, where, of course, there are no water slugs in the bilge. Submarine Pranks - The Missing Door The Executive Officer, or XO, is the Captains right-hand man and the officer responsible, along with the Chief-of-the-Boat (COB), for running the ship. As such, he can be a slave-driver at times, and he can be somewhat unpopular. - The military officer-enlisted relationship requires the crew follow his orders and show the proper respect, but on patrol or deployment, the crew will sometimes pull a prank on the XO. One of those pranks is to remove the hinge pins and steal the XOs stateroom door for a while. - I couldnt find a picture of an XOs stateroom - this one looks like a fast attack Commanding Officers stateroom. The metal thing to the right is a fold-down sink, and above it is a medicine cabinet. You see a fold-down table with one of two seats at the back of the stateroom. The table folds up, and the Captains bed then folds down from the bulkhead. Submarine Pranks - The Mysterious Light Another prank a submarine crew will play on the XO is the mysterious flickering light. This will typically involve an electrician, of course, who will tap into the XOs stateroom light, connecting it to either a toggle switch or a communication circuit somewhere. The XOs light will flicker or malfunction and the XO will call an electrician who will check it out. But of course, every time he checks it out, it works perfectly. And every time anyone is in the XOs stateroom, it works fine - the only time it malfunctions is when the XO is alone, and everyone starts to think the XO is wacky. Submarine Pranks - Trim Party This is a prank pulled on someone who is standing Diving Officer of the Watch in the Control Room, who is responsible for maintaining a desired trim on the submarine - the angle the boat would steady up at if the planes were put in neutral. i. e. if the submarine is too heavy forward, the boat will have a slight down angle, and you can pump water between the Forward Trim and After Trim tanks (and tanks in between) to evenly disperse the weight aboard the submarine so that at all stop, the submarine is at an even keel. This prank is typically pulled on someone who is trying to qualify Dive and is being observed in his final qualification watch. One to two dozen guys will get together and head to Shaft Alley, the furthest point aft in the boat you can go, and just when the Dive thinks hes got an even trim, someone in Control will call back and everyone will run to the bow, totally screwing up the weight distribution. The Dive will pump water aft to compensate, and just when he thinks hes got it under control, theyll all run back to Shaft Alley. Submarine Pranks - A Little Bit Off Course This isnt really a submarine prank, per se, but I ran across this and thought it was pretty neat. Someone put a lot of work into this prank, making it appear like a submarine went to periscope depth from underneath the city and crashed up through the sidewalk. Topic 13: Unusual Submarine Operations Welcome to Topic 13 of Submarine 101 - Unusual Operations Unusual Submarine Operations - ICEX (Under Ice Exercise) Submarine combat under the polar ice cap is a challenging scenario, since submarines use sound to detect their adversary, and the sound bouncing off the polar ice cap above complicates things. Plus, its a hazardous environment, with deadly ice keels jutting downward, which can puncture and sink a submarine if they are run into at high speed. - Additionally, the near freezing temperatures place submarine weapon systems in unusual circumstances where they might not work. For example, I was at a base camp on the polar ice cap in 2009 and I pulled out my camera to take a picture, and it didnt work. The camera was so cold, the battery didnt function. I had to put the battery inside my thermal suit for a while to warm it up so it would work. - Every few years, the Navy sends submarines under the polar ice cap to shoot exercise torpedoes at each other, to ensure they retain the tactical ability to prosecute enemy submarines under the ice, and to verify their weapon systems function in the harsh polar environment. Unusual Submarine Operations - SINKEX (Warshot Live Firing) End-to-end testing of warshot torpedoes is essential, to verify everything works properly, so each year 1 to 4 Heavyweight torpedoes (fired by submarines) and 1 to 2 Lightweight torpedoes (dropped by helicopters or P-3P-8 aircraft, or fired by surface ships) are tested. - These warshots are fired against decommissioned surface ships, like in the photo, or against fake targets (buoys with sonar repeaters that simulate a target) - One interesting fact is that when fired against surface ships, Heavyweight torpedoes dont puncture the ship - they explode beneath the keel, and the void of water the explosion creates breaks the ships keel, since there is nothing under the ship to support it, and the ship breaks into two pieces, as you can see in the photo. Unusual Submarine Operations - FCET (Follow-on CINC Evaluation Test i. e. Ballistic missile launch) Like a Warshot torpedo live firing, an FCET is a ballistic missile live firing, except the nuclear warheads are replaced with instrumentation to measure flight and impact coordinate performance. - Each year, the Navy performs an FCET, launching multiple missiles from an Ohio class ballistic missile submarine, verifying the submarines weapon and launch systems, as well as verifying the missiles work properly. Unusual Submarine Operations - Set-to-Hit Torpedo shots Whenever a new torpedo or software is developed, the weapon must pass thorough Developmental and Operational Testing (DTOT). - Exercise torpedoes are prevented from hitting other submarines by STRATUM protection, operating in a different layer of the ocean, or in older variants, by a turnaway feature. But DTOT testing often calls for Set-to-Hit shots against special targets to verify the final phases of torpedo homing, arming, and detonation (with fake warheads). - In the attached photo, the submarine had a bad day - the Exercise torpedo malfunctioned, and its Turnaway feature didnt kick in. Notice how nonchalant they are with the torpedo sticking out of the submarines sail. (Its because its an Exercise torpedo, not a Warshot.) Unusual Submarine Operations - TACDEVEX (Tactical Development Exercise) Submarines do a lot of Sub-on-Sub training, honing their skills to locate, track, shoot, and evade other submarines. TACDEVEXes (Tactical Development Exercises) are special exercises usually run by a special submarine squadron - Tactical Development Squadron TWELVE, based out of Groton CT, and by COMSUBPAC, to test out new tactics or to more thoroughly evaluate new weapons or combat systems delivered to the Submarine Force. - The attached photo is our newest submarine under development. Okay, just kidding. We dont actually have a flying submarine that can drill through mountains. The photo is from the 1963 movie titled Atragon. Topic 14: When Things Go Wrong Welcome to Topic 14 of Submarine 101 Youre almost home, and your fingers are crossed nothing goes wrong before you pull into port. Unfortunately, sometimes they dohellip When Things Go Wrong - San Francisco Grounding As I mentioned earlier, submarines are blind underwater and almost never use active sonar, relying on passive sonar to ensure they dont run into other ships, and they rely on their navigation charts to ensure they dont run into the ocean bottom or shore. Unfortunately, the Atlantic and Pacific Oceans are vast and sometimes the charts are inaccurate, and amazingly, there are still uncharted underwater mountains. - The USS San Francisco was on its way to Australia, traveling at Ahead Flank speed, when it slammed into an uncharted underwater mountain. Of the 137 men aboard, 98 were injured, including one fatality. It was a miracle the San Francisco wasnrsquot sunk. The submarines pressure hull survived intact, buffered by the ships forward main ballast tanks as they crumpled into the mountain peak. - After the submarine limped back to port, NAVSEA engineers determined the San Franciscos bow was a complete loss. There was no way to fix the hull and have any confidence in the durability and life span of the repaired ship. So they cut off the bow of the USS Honolulu on its way through decommissioning, welding it onto the front of the San Francisco in place of its mangled counterpart. When Things Go Wrong - Kursk Explosion Unlike the San Francisco, which survived its disaster, the Russian submarine Kursk did not. In 2000, while testing new torpedoes, there were two explosions in its Bow compartment, most likely from one of its torpedoes which suffered a fuel leak, which led to an intial explosion, and then a subsequent explosion from warheads in the Torpedo Room, which sank the Kursk, resulting in the loss of all hands. - The Kursk, minus its bow, was subsequently raised from the bottom a year later, as you can see in the photo. When Things Go Wrong - Hartford and New Orleans Collision Ive mentioned that going to periscope depth is a routine, yet hazardous evolution, since a submarine is never 100 sure whats up there, and surface ships travel much faster than a submarine at periscope depth and can bear down quickly on a submarine, which is not particularly maneuverable at PD. - The photo is a picture of the USS Hartford, after she collided with the USS New Orleans in the Persian Gulf while going to PD. (To add insult to injury, not only did she collide with a surface ship, she collided with one of our own warships.) - You can see the sail of the Hartford is bent over, tilting to the side. It could have been disastrous - the collision almost ripped the sail from the top of the submarine. When Things Go Wrong - TRIDENT D5 Missile Test Launch Well, tests dont always go as planned. This photo is one of the early Trident missile test launches, and Im just guessing, but I dont think this is part of the 1st stage missile flight plan. When Things Go Wrong - Call the Doc Submarines transit across the middle of the Atlantic and Pacific Oceans and to locations where medical assistance is days if not weeks away. Aside from SSGNs, who have a Medical Officer when SEAL units are aboard, submarines have a Corpsman, who are a Jack of All Trades. - If youre stuck in the middle of nowhere and cant get access to the appropriate specialty, the Doc will handle it. Break a bone Call the Doc. Need a dentist Call the Doc. Need an emergency appendectomy Postpone dinner and clear the Wardroom table and. call the Doc. - The photo is titled Submarine Appendectomy, from Esquire Magazine. Submarine Homecoming - A Sight for Sore Eyes Welcome to the final topic of Submarine 101 Homecoming By now youve been at sea for 2 and a 12 months if youve been on an SSBN patrol, or 6 months on a fast attack deployment, counting down each day youve been away from your family, and as you pull into port, theyll be waiting on the pier - It looks like this submarine is pulling into Pearl Harbor, since its got a giant lei draped across the front of its sail. - Its been a tough patrol or deployment, being away from your family, especially your kids, and by now, youre ready to trade your buddies in for some well-deserved time at home. Well, that wraps things up I hope youve enjoyed my Submarine 101 and learned a little bit about submarines along the way. Ive had a lot of fun taking you on this virtual tour


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